Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Dansare, konstnärer, älskare : Ballets Suédois 1920-1925 / texter: Eva-Sofi Ernstell, Erik Mattsson, Frank Claustrat, Karin Helander, Mathias Auclair, Charlotta Norström, Karin Dietrich, Sofie Rohde, Karen Vedel, John Potvin, Petter Jacobsson & Thomas Caley ; översättning: Johan Gardfors ... [ja muita] ; redaktör: Erik Mattsson ; redaktionsgrupp: Eva-Sofi Ernstell, Lena Hammergren, Erik Mattsson ; förlagsredaktör: Patricia Cukrowska ; förläggare: Marie Arvinius ; bokformgivare: Karl Stefan Andersson.
Utgivning, distribution etc.
  • Arvinius + Orfeus, Stockholm : 2020 Livonia Print SIA, Latvia 2020 ©2020
SAB klassifikationskod
  • 90.2
Annan klassifikationskod
  • 90.2
Fysisk beskrivning
  • 1 nide (319 sivua) : faksimilejäljennöksiä, muotokuvia, valokuvia ; 23 cm
Anmärkning: Allmän
  • "Boken är utgiven 2020 av Arvinius + Orfeus Publishing i samarbete med Dansmuseet."--kolofoni.
Anmärkning: Bibliografi etc.
  • Sisältää bibliografisia viitteitä ja hakemiston.
Anmärkning: Innehåll
  • [Innehållsförteckning] -- Förord / Eva-Sofi Ernstell -- Kontrasterna kompani / Erik Mattsson -- Demokratiska visioner - Svenska Baletten som epicentrum i Paris avantgarde / Frank Claustrat -- Strider i modernismens tidevarv - Stockholmsoperan och Svenska Baletten / Karin Helander -- Jacques Hébertot - mannen i skuggan / Mathias Auclair -- Färgspel och växelverkan - med blick på Svenska Baltten och bildkonsten / Charlotta Norström -- Att tonsätta ett allkonstverk - Svenska Baletten och dess kompositörer / Karin Dietrich -- Livet vid sidan av scenen - Margit Wåhlanders privata fotografier --
  • "Der var som en cirkus" - Svenska Balettens kvinnliga dansare / Erik Mattsson -- De danska dansarna i Svenska Baletten / Karen Vedel -- Nationalism, dans och den manliga kroppen - den queere Jean Börlin / John Potvin -- En gardebobiär och hundratals kostymer / Eva-Sofi Ernstell -- Att återskapa en dadaistisk dyrgrip - Relâche från 1924 till 2014 / Petter Jacobsson & Thomas Caley -- Svenska Balettens verk 1920-1925 / Sofie Rohde -- Svenska Balettens personal -- Slutnoter -- Bildförteckning -- Författerbiografier -- Register.
Personnamn
  • Hébertot, Jacques,
  • Börlin, Jean,
  • Börlin, Jean, Relâche.
  • Åsberg, Lilly,
Institutionsnamn
  • Ballet Suédois.
Kronologisk term
  • 1920-luku
  • 1920-talet
Term
Geografiskt namn
  • Pariisi
  • Paris
Genre/Form
  • kokoomateokset
  • samlingsverk
Författare
  • Mattsson, Erik, toimittaja.
Institutionsnamn
  • Dansmuseet julkaisija.
  • Arvinius + Orfeus Publishing, julkaisija, kustantaja.
  • Livonia Print (yhtiö), kirjanpainaja.
ISBN
  • 978-91-87543-80-7
*00004101cam a22006374i 4500
*00139884
*00520210525161041.0
*008220209t20202020sw cho e b    001 0dswe c
*020  $a978-91-87543-80-7$qsidottu
*02430$a9789187543807
*035  $a(BOKR)9789187543807
*035  $a(LIBRIS)2fh24v5k0sn9zcmr
*035  $a(FI-MELINDA)017594533
*040  $aBOKR$bfin$erda$dFI-Hul
*041  $aswe
*084  $a90.2
*24500$aDansare, konstnärer, älskare :$bBallets Suédois 1920-1925 /$ctexter: Eva-Sofi Ernstell, Erik Mattsson, Frank Claustrat, Karin Helander, Mathias Auclair, Charlotta Norström, Karin Dietrich, Sofie Rohde, Karen Vedel, John Potvin, Petter Jacobsson & Thomas Caley ; översättning: Johan Gardfors ... [ja muita] ; redaktör: Erik Mattsson ; redaktionsgrupp: Eva-Sofi Ernstell, Lena Hammergren, Erik Mattsson ; förlagsredaktör: Patricia Cukrowska ; förläggare: Marie Arvinius ; bokformgivare: Karl Stefan Andersson.
*264 1$aStockholm :$bArvinius + Orfeus,$c2020
*264 3$aLatvia$bLivonia Print SIA,$c2020
*264 4$c©2020
*300  $a1 nide (319 sivua) :$bfaksimilejäljennöksiä, muotokuvia, valokuvia ;$c23 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $a"Boken är utgiven 2020 av Arvinius + Orfeus Publishing i samarbete med Dansmuseet."--kolofoni.
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä ja hakemiston.
*50500$81.1\x$t[Innehållsförteckning] --$tFörord /$rEva-Sofi Ernstell --$tKontrasterna kompani /$rErik Mattsson --$tDemokratiska visioner - Svenska Baletten som epicentrum i Paris avantgarde /$rFrank Claustrat --$tStrider i modernismens tidevarv - Stockholmsoperan och Svenska Baletten /$rKarin Helander --$tJacques Hébertot - mannen i skuggan /$rMathias Auclair --$tFärgspel och växelverkan - med blick på Svenska Baltten och bildkonsten /$rCharlotta Norström --$tAtt tonsätta ett allkonstverk - Svenska Baletten och dess kompositörer /$rKarin Dietrich --$tLivet vid sidan av scenen - Margit Wåhlanders privata fotografier --
*50500$81.2\x$t"Der var som en cirkus" - Svenska Balettens kvinnliga dansare /$rErik Mattsson --$tDe danska dansarna i Svenska Baletten /$rKaren Vedel --$tNationalism, dans och den manliga kroppen - den queere Jean Börlin /$rJohn Potvin --$tEn gardebobiär och hundratals kostymer /$rEva-Sofi Ernstell --$tAtt återskapa en dadaistisk dyrgrip - Relâche från 1924 till 2014 /$rPetter Jacobsson & Thomas Caley --$tSvenska Balettens verk 1920-1925 /$rSofie Rohde --$tSvenska Balettens personal --$tSlutnoter --$tBildförteckning --$tFörfatterbiografier --$tRegister.
*60014$aHébertot, Jacques,
*60014$aBörlin, Jean,
*60014$aBörlin, Jean,$tRelâche.
*60014$aÅsberg, Lilly,
*61024$aBallet Suédois.
*648 7$a1920-luku$2yso/fin
*648 7$a1920-talet$2yso/swe
*65017$abaletti (taiteet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10218
*65017$atanssihistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p35918
*65017$atanssiryhmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6485
*65017$abalett (konstarter)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10218
*65017$adansgrupper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6485
*65017$adanshistoria$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p35918
*651 7$aPariisi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p104996
*651 7$aParis$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p104996
*655 7$akokoomateokset$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s963
*655 7$asamlingsverk$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s963
*7001 $aMattsson, Erik,$etoimittaja.
*7102 $aDansmuseet$ejulkaisija.
*7102 $aArvinius + Orfeus Publishing,$ejulkaisija,$ekustantaja.
*7102 $aLivonia Print (yhtiö),$ekirjanpainaja.
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Jag avundas målarna. Deras verk är oändliga. Verken bär sitt eget liv inom sig, oberoende av deras skapare. En dans lever ganska kort. Lika kort som dansören själv. Jean Börlin I efterkrigstidens 1920-tal blomstrade nya idéer och en kreativ experimentlusta väcktes till liv. Ett nytt avantgarde tog form. I dess epicentrum fanns en nyskapande danstrupp med en radikal och utmanande repertoar som inte drog sig för att provocera sin publik, de kallade sig Svenska Baletten (Ballets Suédois). Dess ledare var det excentriska paret Rolf de Maré och Jean Börlin, men medskaparna var många. Svenska Baletten var inget danskompani i vanlig mening, deras skapelser var mer än bara koreografi, de var allkonstverk. Förutom de unga dansarna i kompaniet, samarbetade man med konstnärer som Nils Dardel, Francis Picabia och Fernand Léger och kompositörer som Erik Satie, Hugo Alvén och Darius Milhaud, för att nämna några. Med multimediala verk som Bröllopet på Eiffeltornet (Les Mariés de la Tour Eiffel), Iberia, Människan och hennes åtrå (L Homme et son désir) och Världens skapelse (Le Création du monde), där musiken, scendekoren, koreografin, dräkterna, framförandet och ibland till och med publiken var en del av skapelsen, intog de scener runt om i Europa och USA mellan 1920 och 1925. I tio kapitel författade av konstvetare, danshistoriker, musikvetare, teaterforskare och koreografer berättas historien om Svenska Baletten: Genom striderna med Stockholmsoperan, skandalerna och det illvilliga skvallret i pressen. Genom konstsamlingarna och målningarna som inspirerade och inspirerades. Genom den historiska synen på den manliga kroppen. Genom de kvinnliga dansarnas äventyr. Genom kärlek, vänskap, konflikter och tragedier. Genom ekonomiska bekymmer och konkurrensen med Ryska Baletten. Genom Paris, Stockholm och Köpenhamn. Genom experimentella musikaliska kompositioner och dess betydelse för kompositörer som John Cage. Genom extravaganta och innovativa haute couture-kostymer. Genom arvet som de lämnat efter sig till nya generationer dansare och genom ett återuppförande av deras dadaistiska verk Relâche. Svenska Baletten var före sin tid på många plan. Svenska Baletten var queer långt innan queer blev ett begrepp inom genusforskningen. Svenska Baletten skapade performancekonst långt innan Fluxusrörelsen introducerade det för konstvärlden på 1960-talet. Den här boken lyfter fram deras betydelse för modernismen såväl som för efterkommande generationers konstnärer, kompositörer, koreografer, dansare, modeskapare och forskare. Det blev som Börlin önskade, Svenska Baletten lever vidare, den är oändlig.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt Nordisk kulturkontakt90.2