Titel och upphov Dansare, konstnärer, älskare : Ballets Suédois 1920-1925 / texter: Eva-Sofi Ernstell, Erik Mattsson, Frank Claustrat, Karin Helander, Mathias Auclair, Charlotta Norström, Karin Dietrich, Sofie Rohde, Karen Vedel, John Potvin, Petter Jacobsson & Thomas Caley ; översättning: Johan Gardfors ... [ja muita] ; redaktör: Erik Mattsson ; redaktionsgrupp: Eva-Sofi Ernstell, Lena Hammergren, Erik Mattsson ; förlagsredaktör: Patricia Cukrowska ; förläggare: Marie Arvinius ; bokformgivare: Karl Stefan Andersson.
Utgivning, distribution etc. Arvinius + Orfeus, Stockholm : 2020
Livonia Print SIA, Latvia 2020
©2020
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
Fysisk beskrivning 1 nide (319 sivua) : faksimilejäljennöksiä, muotokuvia, valokuvia ; 23 cm
Anmärkning: Allmän "Boken är utgiven 2020 av Arvinius + Orfeus Publishing i samarbete med Dansmuseet."--kolofoni.
Anmärkning: Bibliografi etc. Sisältää bibliografisia viitteitä ja hakemiston.
Anmärkning: Innehåll [Innehållsförteckning] -- Förord / Eva-Sofi Ernstell -- Kontrasterna kompani / Erik Mattsson -- Demokratiska visioner - Svenska Balett en som epicentrum i Paris avantgarde / Frank Claustrat -- Strider i modernismens tidevarv - Stockholmsoperan och Svenska Balett en / Karin Helander -- Jacques Hébertot - mannen i skuggan / Mathias Auclair -- Färgspel och växelverkan - med blick på Svenska Baltten och bildkonsten / Charlotta Norström -- Att tonsätta ett allkonstverk - Svenska Balett en och dess kompositörer / Karin Dietrich -- Livet vid sidan av scenen - Margit Wåhlanders privata fotografier -- "Der var som en cirkus" - Svenska Balett ens kvinnliga dansare / Erik Mattsson -- De danska dansarna i Svenska Balett en / Karen Vedel -- Nationalism, dans och den manliga kroppen - den queere Jean Börlin / John Potvin -- En gardebobiär och hundratals kostymer / Eva-Sofi Ernstell -- Att återskapa en dadaistisk dyrgrip - Relâche från 1924 till 2014 / Petter Jacobsson & Thomas Caley -- Svenska Balett ens verk 1920-1925 / Sofie Rohde -- Svenska Balett ens personal -- Slutnoter -- Bildförteckning -- Författerbiografier -- Register.
Personnamn Hébertot, Jacques, Börlin, Jean, Börlin, Jean, Relâche. Åsberg, Lilly,
Institutionsnamn
Kronologisk term
Term
Geografiskt namn
Genre/Form kokoomateokset samlingsverk
Författare Mattsson, Erik, toimittaja.
Institutionsnamn Dansmuseet julkaisija. Arvinius + Orfeus Publishing, julkaisija, kustantaja. Livonia Print (yhtiö), kirjanpainaja.
ISBN
*00004101cam a22006374i 4500
*00139884
*00520210525161041.0
*008220209t20202020sw cho e b 001 0dswe c
*020 $a978-91-87543-80-7$qsidottu
*02430$a9789187543807
*035 $a(BOKR)9789187543807
*035 $a(LIBRIS)2fh24v5k0sn9zcmr
*035 $a(FI-MELINDA)017594533
*040 $aBOKR$bfin$erda$dFI-Hul
*041 $aswe
*084 $a90.2
*24500$aDansare, konstnärer, älskare :$bBallets Suédois 1920-1925 /$ctexter: Eva-Sofi Ernstell, Erik Mattsson, Frank Claustrat, Karin Helander, Mathias Auclair, Charlotta Norström, Karin Dietrich, Sofie Rohde, Karen Vedel, John Potvin, Petter Jacobsson & Thomas Caley ; översättning: Johan Gardfors ... [ja muita] ; redaktör: Erik Mattsson ; redaktionsgrupp: Eva-Sofi Ernstell, Lena Hammergren, Erik Mattsson ; förlagsredaktör: Patricia Cukrowska ; förläggare: Marie Arvinius ; bokformgivare: Karl Stefan Andersson.
*264 1$aStockholm :$bArvinius + Orfeus,$c2020
*264 3$aLatvia$bLivonia Print SIA,$c2020
*264 4$c©2020
*300 $a1 nide (319 sivua) :$bfaksimilejäljennöksiä, muotokuvia, valokuvia ;$c23 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $a"Boken är utgiven 2020 av Arvinius + Orfeus Publishing i samarbete med Dansmuseet."--kolofoni.
*504 $aSisältää bibliografisia viitteitä ja hakemiston.
*50500$81.1\x$t[Innehållsförteckning] --$tFörord /$rEva-Sofi Ernstell --$tKontrasterna kompani /$rErik Mattsson --$tDemokratiska visioner - Svenska Balett en som epicentrum i Paris avantgarde /$rFrank Claustrat --$tStrider i modernismens tidevarv - Stockholmsoperan och Svenska Balett en /$rKarin Helander --$tJacques Hébertot - mannen i skuggan /$rMathias Auclair --$tFärgspel och växelverkan - med blick på Svenska Baltten och bildkonsten /$rCharlotta Norström --$tAtt tonsätta ett allkonstverk - Svenska Balett en och dess kompositörer /$rKarin Dietrich --$tLivet vid sidan av scenen - Margit Wåhlanders privata fotografier --
*50500$81.2\x$t"Der var som en cirkus" - Svenska Balett ens kvinnliga dansare /$rErik Mattsson --$tDe danska dansarna i Svenska Balett en /$rKaren Vedel --$tNationalism, dans och den manliga kroppen - den queere Jean Börlin /$rJohn Potvin --$tEn gardebobiär och hundratals kostymer /$rEva-Sofi Ernstell --$tAtt återskapa en dadaistisk dyrgrip - Relâche från 1924 till 2014 /$rPetter Jacobsson & Thomas Caley --$tSvenska Balett ens verk 1920-1925 /$rSofie Rohde --$tSvenska Balett ens personal --$tSlutnoter --$tBildförteckning --$tFörfatterbiografier --$tRegister.
*60014$aHébertot, Jacques,
*60014$aBörlin, Jean,
*60014$aBörlin, Jean,$tRelâche.
*60014$aÅsberg, Lilly,
*61024$aBallet Suédois.
*648 7$a1920-luku$2yso/fin
*648 7$a1920-talet$2yso/swe
*65017$abalett i (taiteet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10218
*65017$atanssihistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p35918
*65017$atanssiryhmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6485
*65017$abalett (konstarter)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10218
*65017$adansgrupper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6485
*65017$adanshistoria$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p35918
*651 7$aPariisi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p104996
*651 7$aParis$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p104996
*655 7$akokoomateokset$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s963
*655 7$asamlingsverk$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s963
*7001 $aMattsson, Erik,$etoimittaja.
*7102 $aDansmuseet$ejulkaisija.
*7102 $aArvinius + Orfeus Publishing,$ejulkaisija,$ekustantaja.
*7102 $aLivonia Print (yhtiö),$ekirjanpainaja.
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Jag avundas målarna. Deras verk är oändliga. Verken bär sitt eget liv inom sig, oberoende av deras skapare. En dans lever ganska kort. Lika kort som dansören själv. Jean Börlin
I efterkrigstidens 1920-tal blomstrade nya idéer och en kreativ experimentlusta väcktes till liv. Ett nytt avantgarde tog form. I dess epicentrum fanns en nyskapande danstrupp med en radikal och utmanande repertoar som inte drog sig för att provocera sin publik, de kallade sig Svenska Baletten (Ballets Suédois). Dess ledare var det excentriska paret Rolf de Maré och Jean Börlin, men medskaparna var många. Svenska Baletten var inget danskompani i vanlig mening, deras skapelser var mer än bara koreografi, de var allkonstverk. Förutom de unga dansarna i kompaniet, samarbetade man med konstnärer som Nils Dardel, Francis Picabia och Fernand Léger och kompositörer som Erik Satie, Hugo Alvén och Darius Milhaud, för att nämna några. Med multimediala verk som Bröllopet på Eiffeltornet (Les Mariés de la Tour Eiffel), Iberia, Människan och hennes åtrå (L Homme et son désir) och Världens skapelse (Le Création du monde), där musiken, scendekoren, koreografin, dräkterna, framförandet och ibland till och med publiken var en del av skapelsen, intog de scener runt om i Europa och USA mellan 1920 och 1925. I tio kapitel författade av konstvetare, danshistoriker, musikvetare, teaterforskare och koreografer berättas historien om Svenska Baletten: Genom striderna med Stockholmsoperan, skandalerna och det illvilliga skvallret i pressen. Genom konstsamlingarna och målningarna som inspirerade och inspirerades. Genom den historiska synen på den manliga kroppen. Genom de kvinnliga dansarnas äventyr. Genom kärlek, vänskap, konflikter och tragedier. Genom ekonomiska bekymmer och konkurrensen med Ryska Baletten. Genom Paris, Stockholm och Köpenhamn. Genom experimentella musikaliska kompositioner och dess betydelse för kompositörer som John Cage. Genom extravaganta och innovativa haute couture-kostymer. Genom arvet som de lämnat efter sig till nya generationer dansare och genom ett återuppförande av deras dadaistiska verk Relâche. Svenska Baletten var före sin tid på många plan.
Svenska Baletten var queer långt innan queer blev ett begrepp inom genusforskningen. Svenska Baletten skapade performancekonst långt innan Fluxusrörelsen introducerade det för konstvärlden på 1960-talet. Den här boken lyfter fram deras betydelse för modernismen såväl som för efterkommande generationers konstnärer, kompositörer, koreografer, dansare, modeskapare och forskare. Det blev som Börlin önskade, Svenska Baletten lever vidare, den är oändlig.