Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter / Joakim Landahl, David Sjögren & Johannes Westberg (red.).
Utgivning, distribution etc.
  • Nordic Academic Press, Lund : [2021] Scandbook, Falun : 2021
SAB klassifikationskod
  • 30
Annan klassifikationskod
  • 30
Fysisk beskrivning
  • 285 sidor illustrationer 23 cm
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Men med detta har också följt stark kritik och missnöje. Här belyser forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och en engagerad allmänhet.
Term
Indexterm - Okontrollerad
  • Skolhistoria
  • Utbildningsreformer
  • Utbildningspolitik
  • Historia
  • 1900-talet
  • Sverige
Författare
  • Landahl, Joakim, 1974- Toimittaja
  • Sjögren, David, 1976- Toimittaja
  • Westberg, Johannes, 1978- Toimittaja
Automatiskt genererade ämnesord (BURK)
  • Undervisningsväsen: allmänt: Sverige: historia: 1914-
ISBN
  • 9789188909787
*00012728cam a2202401 i 4500
*00139723
*00520210719105344.0
*008220120s2021    sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020  $a9789188909787$qinbunden
*035  $a(BOKR)9789188909787
*035  $a(SE-LIBR)w9x4ckvlt12pdgt3
*040  $aBOKR$bswe$dBtj$dG$dS$ei$erda
*041  $aswe
*042  $9NB
*084  $a30
*24510$aSkolans kriser :$bhistoriska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter /$cJoakim Landahl, David Sjögren & Johannes Westberg (red.).
*264 1$aLund :$bNordic Academic Press,$c[2021]
*264 3$aFalun :$bScandbook,$c2021
*300  $a285 sidor$billustrationer$c23 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*520  $aSkolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Men med detta har också följt stark kritik och missnöje. Här belyser forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och en engagerad allmänhet.
*541  $5Li$aPliktex.
*599  $aIndexeringslänk
*650 7$aSkolhistoria$0https://id.kb.se/term/sao/Skolhistoria$2sao
*650 7$aUtbildning$xhistoria$0https://id.kb.se/term/sao/Utbildning--historia$2sao
*650 7$aUtbildningsreformer$xhistoria$2sao
*650 0$aSchools - History
*650 0$aEducation--History$xHistory
*653  $5Jon$aSkolhistoria
*653  $5Jon$aUtbildningsreformer
*653  $5Jon$aUtbildningspolitik
*653  $5Jon$aHistoria
*653  $5Jon$a1900-talet
*653  $5Jon$aSverige
*7001 $aLandahl, Joakim,$d1974-$4edt$0https://libris.kb.se/42gkn2sn3hz9xv0#it
*7001 $aSjögren, David,$d1976-$4edt$0https://libris.kb.se/97mpr17t4blrmr3#it
*7001 $aWestberg, Johannes,$d1978-$4edt$0https://libris.kb.se/53hlq6bp0zmzqtm#it
*9001 $6700$aFredriksson, Johannes,$d1978-$uWestberg, Johannes,$d1978-
*948  $6648$aNittonhundratalet$u1900-talet
*948  $6648$aTjugonde århundradet$u1900-talet
*949  $5R$a202126$bUTBILDNING FORSKNING
*951  $6651$aKonungariket Sverige$uSverige
*976  $aEm-c:k.5$bUndervisningsväsen: allmänt: Sverige: historia: 1914-
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan. I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga. Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt Nordisk kulturkontakt / Pohjoismainen kultuuripiste 30