Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Kanon : perspektiv på svensk konsthistorieskrivning /
Varianttitel
  • The canon : perspectives on Swedish art historiography
Utgivning, distribution etc.
  • Göteborgs konstmuseum, Göteborg : 2021 Lenanders, Kalmar Kalmar :
SAB klassifikationskod
  • 70.931
  • Iaa
Annan klassifikationskod
  • 70.931
  • Iaa
Fysisk beskrivning
  • 451 s. : ill. ; 25 cm
Serietitel - ej biuppslagsform
  • Skiascope, ISSN 2001-872X ; 10
Anmärkning: Allmän
  • Parallelltext på svenska och engelska. Redaktörer/editors: Kristoffer Arvidsson & Martin Sundberg. Författare/authors: Kristoffer Arvidsson, Per Dahlström, Alexandra Herlitz, Tintin Hodén, Patrik Steorn, Martin Sundberg.
Anmärkning: Innehåll
  • Förord/Foreword -- Inledning/Introduction -- Amalia Lindegren: ut ur konsthistorien och tillbaka/Amalia Lindegren: out of history and back again -- Klivet in i konsthistorien: Pontus och Göthilda Fürstenbergs gärning för konstens Göteborg/Striding into art history: Pontus and Göthilda Fürstenberg's contributions to art in Gothenburg -- Det levande och äkta: Axel L. Romdahl som konsthistoriker/The lively and authentic: Axel L. Romdahl as art historian -- Att skriva fram en samling: Aron Borelius som museiman och kritiker under åren vid Norrköpings museum/Writing a collection: Aron Borelius, museum director and critic, and his time at Norrköpings museum -- En genuint svensk konst: naivismens roll i svensk konsthistoria/A genuinely Swedish art: the role of naïvism in Swedish art history -- Vid sidan av modernismen: traditionellt figurativt måleri i svensk konsthistorisk kanon över 1900-talet: exemplet Peter Dahl/On the sidelines of modernism: traditional figurative painting in the Swedish art historical canon in the twentieth century: the example of Peter Dahl
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Hur har en konstsamlare och mecenat, två inflytelserika museichefer och en Düsseldorfmålare påverkat vår uppfattning om konstnärlig kvalitet? Hur har naivismens och det traditionella figurativa måleriets ställning värderats i modernismens konstsyn?
Kronologisk term
  • 1800-talet
  • 1900-talet
Term
Institutionsnamn
  • Göteborgs konstmuseum Julkaisija
ISBN
  • 9789198460155
*00008171cam a2201237 i 4500
*00137604
*00520210426154118.0
*008210511s2021    sw ||||e||||||000 0|swe|d
*020  $a9789198460155$qdanskt band
*035  $a(BOKR)9789198460155
*035  $a(SE-LIBR)7lxdmpbr59wm4xjq
*040  $aBOKR$bswe$dS$ei$erda
*041  $aswe$aeng
*042  $9NB
*084  $a70.931
*084  $aIaa
*24510$aKanon :$bperspektiv på svensk konsthistorieskrivning /
*24611$aThe canon :$bperspectives on Swedish art historiography
*264 1$aGöteborg :$bGöteborgs konstmuseum,$c2021
*264 3$aKalmar :$bLenanders, Kalmar
*300  $a451 s. :$bill. ;$c25 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*4900 $aSkiascope,$x2001-872X ;$v10
*500  $aParallelltext på svenska och engelska. Redaktörer/editors: Kristoffer Arvidsson & Martin Sundberg. Författare/authors: Kristoffer Arvidsson, Per Dahlström, Alexandra Herlitz, Tintin Hodén, Patrik Steorn, Martin Sundberg.
*5058 $aFörord/Foreword -- Inledning/Introduction -- Amalia Lindegren: ut ur konsthistorien och tillbaka/Amalia Lindegren: out of history and back again -- Klivet in i konsthistorien: Pontus och Göthilda Fürstenbergs gärning för konstens Göteborg/Striding into art history: Pontus and Göthilda Fürstenberg's contributions to art in Gothenburg -- Det levande och äkta: Axel L. Romdahl som konsthistoriker/The lively and authentic: Axel L. Romdahl as art historian -- Att skriva fram en samling: Aron Borelius som museiman och kritiker under åren vid Norrköpings museum/Writing a collection: Aron Borelius, museum director and critic, and his time at Norrköpings museum -- En genuint svensk konst: naivismens roll i svensk konsthistoria/A genuinely Swedish art: the role of naïvism in Swedish art history -- Vid sidan av modernismen: traditionellt figurativt måleri i svensk konsthistorisk kanon över 1900-talet: exemplet Peter Dahl/On the sidelines of modernism: traditional figurative painting in the Swedish art historical canon in the twentieth century: the example of Peter Dahl
*520  $aHur har en konstsamlare och mecenat, två inflytelserika museichefer och en Düsseldorfmålare påverkat vår uppfattning om konstnärlig kvalitet? Hur har naivismens och det traditionella figurativa måleriets ställning värderats i modernismens konstsyn?
*648 7$a1800-talet$0https://id.kb.se/term/sao/1800-talet$2sao
*648 7$a1900-talet$0https://id.kb.se/term/sao/1900-talet$2sao
*650 7$aSvensk konst$0https://id.kb.se/term/sao/Svensk%20konst$2sao
*650 7$aSvenska konstsamlingar$0https://id.kb.se/term/sao/Svenska%20konstsamlingar$2sao
*650  $aSvensk konsthistoria
*650 7$aKonstvetenskap$xforskning$0https://id.kb.se/term/sao/Konstvetenskap--forskning$2sao
*650 7$aKonst$xhistoria$0https://id.kb.se/term/sao/Konst--historia$2sao
*7102 $aGöteborgs konstmuseum$4pbl$0https://libris.kb.se/hftwtcc13bn4trj#it
*887  $a{"@id":"7lxdmpbr59wm4xjq","modified":"2021-04-26T15:41:18.858+02:00","checksum":"208516355269"}$2librisxl
*887  $5D$a{"@id":"m0hpnh7sk263mp1c","modified":"2021-03-29T14:53:24.233+02:00","checksum":"168311403627"}$2librisxl
*887  $5F$a{"@id":"7l3jjvkd598w21q9","modified":"2021-03-31T15:53:15.107+02:00","checksum":"172198233472"}$2librisxl
*887  $5G$a{"@id":"kxgj2vmrh5421mrt","modified":"2021-04-06T08:09:30.864+02:00","checksum":"171317281189"}$2librisxl
*887  $5Gbg$a{"@id":"dr3k89xhbh99fbr3","modified":"2021-02-16T11:16:19.519+01:00","checksum":"189717550608"}$2librisxl
*887  $5Ghdk$a{"@id":"zbvxg71vwxbkks6t","modified":"2021-04-06T08:09:04.503+02:00","checksum":"171349103354"}$2librisxl
*887  $5Gkm$a{"@id":"7l4bv9wj5zh8269m","modified":"2021-04-07T12:00:38.143+02:00","checksum":"203501098393"}$2librisxl
*887  $5Gost$a{"@id":"s5pw58n6qz48vjsd","modified":"2021-04-07T10:18:07.651+02:00","checksum":"178456669602"}$2librisxl
*887  $5Kd$a{"@id":"8m53mjnf6pj7nbr4","modified":"2021-04-13T14:45:12.822+02:00","checksum":"193264458381"}$2librisxl
*887  $5Ko$a{"@id":"s5md3vjwqgvx9t5g","modified":"2021-03-25T17:00:39.779+01:00","checksum":"162422704897"}$2librisxl
*887  $5Mo$a{"@id":"hvcw880sfgl101b6","modified":"2021-04-01T15:19:00.653+02:00","checksum":"182049445972"}$2librisxl
*887  $5N$a{"@id":"0cw078kqxxg1qjqr","modified":"2021-04-06T13:06:17.854+02:00","checksum":"192516724093"}$2librisxl
*887  $5No$a{"@id":"bp5sw6z98g2rvktl","modified":"2021-03-24T15:59:24.947+01:00","checksum":"200291720952"}$2librisxl
*887  $5S$a{"@id":"t7s6krcjr1wlxjg3","modified":"2021-04-26T15:39:16.923+02:00","checksum":"169835894583"}$2librisxl
*887  $5Ssb$a{"@id":"5j25vl113w0pb1vt","modified":"2021-04-06T16:17:41.049+02:00","checksum":"195970413490"}$2librisxl
*887  $5Ugot$a{"@id":"hvb63m57f465c9xx","modified":"2021-03-26T15:18:02.54+01:00","checksum":"172319095619"}$2librisxl
*887  $5Um$a{"@id":"hwf8n09hfn5z950v","modified":"2021-04-21T10:27:32.479+02:00","checksum":"163718557047"}$2librisxl
*887  $5Vbmb$a{"@id":"hvcwrr5qfz3q517m","modified":"2021-04-01T11:52:46.509+02:00","checksum":"171804648907"}$2librisxl
*9102 $6710$iEngelska:$aGöteborg Museum of Art$uGöteborgs konstmuseum
*9102 $6710$iEngelska:$aGothenburg Art Gallery$uGöteborgs konstmuseum
*9102 $6710$aKonstmuseet (Göteborg)$uGöteborgs konstmuseum
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Konsthistorien, som den presenteras i översiktsverk och museihängningar, uppfattades länge som ett självklart urval av de främsta och mest förebildliga konstverken. Under senare decennier har inte bara frågan om vilka konstnärer och konstverk som ska inkluderas, utan också själva den konsthistoriska berättelsen utmanats. Kanon. Perspektiv på svensk konsthistorieskrivning undersöker kanoniseringsprocesser i svensk konsthistoria med utgångspunkt i Göteborgs konstmuseums och Norrköpings Konstmuseums samlingar och historia. Med nedslag i några belysande exempel diskuteras svensk konsthistorisk kanon och dess gränser. Till dessa exempel hör en konstsamlare och mecenat, två inflytelserika museichefer, en Düsseldorfmålare, naivismens och det traditionella figurativa måleriets ställning i modernismen. Studierna erbjuder skiftande perspektiv på svensk kanon och museernas roll i skapandet och upprätthållandet av densamma. In English: How has an art collector and patron, two influential museum directors and a Düsseldorf painter influenced our perception of artistic quality? How has the position of naïvism and traditional figurative painting been valued within modernism? Art history, as presented in encyclopaedic works and museum displays, was long regarded as a self-evident selection of the pre-eminent and most outstanding works of art. In recent decades, not only the question of which artists and artworks should be included, but the very concept of the art historical narrative have been challenged. The Canon: Perspectives on Swedish Art Historiography investigates the canonization process in Swedish art history with a focus on the collections and history of the Gothenburg Museum of Art and Norrköpings Konstmuseum. The study relies on various illuminating examples to discuss the Swedish art historical canon and its parameters. These include an art collector and a donor, two influential museum directors, a Düsseldorf painter and the position of naïvism and traditional, figurative painting within modernism. These separated studies provide a range of perspectives on the Swedish canon and the role of museums in the creation and maintenance of the same.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt Nordisk kulturkontakt / Pohjoismainen kultuuripiste 70.931