Personnamn
Titel och upphov Den svenska skolgårdens historia : Skolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum / Anna Larsson, Björn Norlin & Maria Rönnlund
Utgivning, distribution etc. Lund : Nordic Academic Press, [2017]
Falun : Scandbook, 2017
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
Fysisk beskrivning
Serietitel - ej biuppslagsform Umeå studies in history and education ; 16
Term
Genre/Form
ISBN
*00007333cam a2201885 i 4500
*00133893
*00520171206153512.0
*008180201s2017 sw a|||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-88168-83-2$qinbunden
*035 $a(BOKR)9789188168832
*035 $a(SE-LIBR)20253938
*040 $aBOKR$bswe$erda$dH$dS
*042 $9NB
*084 $a38$2kssb/8
*1001 $aLarsson, Anna,
*245 $aDen svenska skolgårdens historia :$bSkolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum /$cAnna Larsson, Björn Norlin & Maria Rönnlund
*260 $aLund :$bNordic Academic Press,$c[2017]
*264 1$aLund :$bNordic Academic Press,$c[2017]
*264 3$aFalun :$bScandbook,$c2017
*300 $a290 s. :$bill. ;$c23 cm
*336 $btxt$2rdacontent
*337 $bn$2rdamedia
*338 $bnc$2rdacarrier
*4901 $aUmeå studies in history and education ;$v16
*599 $5S$anbv201723
*650 7$aSkolgårdar $2sao
*655 $aSverige, skola, historia
*698 $5R$a201719$bUTBILDNING FORSKNING
*876 $5Arkm$t1$z2017/246
*876 $5Arkm$t2$z2017/245
*951 $6651$aKonungariket Sverige$uSverige
*955 $6655$aTolkning$uAnalys och tolkning
*955 $6655$wg$aInformativa verk$uAnalys och tolkning
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
De flesta av oss har minnen kopplade till vår gamla skolgård raster med avsides ro eller vild lek, gymnastik lektioner med idrott och tävlingar eller undervisning, kanske i naturkunskap eller bild. Idag har skolgården blivit en naturlig del av skolan, men hur har denna plats blivit så självklar? I sin intresseväckande bok redogör författarna Anna Larsson, Björn Norlin och Maria Rönnlund för den svenska skolgårdens historia uti ån historiskt källmaterial och människors minnesberättelser. De beskriver hur skolgården har tagit form och förändrats som koncept, hur den fysiskt har formgetts och utvecklats, och hur den har använts för social samvaro. Boken ger en ny och samlad kunskap om skolans utemiljö som ett pedagogiskt och socialt rum, både i en historisk och nutida kontext.