Komihåglistan är tom
Vis
Titel och upphov
  • Marknadsmässig kurragömmalek? : barn, unga och dold reklam / Ulf Dalquist & Ingela Wadbring (red)
Utgivning, distribution etc.
  • Göteborg : Nordicom, [2017] 2017
SAB klassifikationskod
  • 07
Annan klassifikationskod
  • 07
Fysisk beskrivning
  • 83 s. : ill.
Indexterm - Okontrollerad
  • Reklam
  • Barn
  • Marknadsföring via Internet
Författare
Institutionsnamn
  • Nordicom utgivare
ISBN
  • 978-91-87957-65-9
*00003739cam a22009017i 4500
*00133888
*00520180111091142.0
*008180201s2017    sw ||||e     |00| 0 swe d
*020  $a978-91-87957-65-9$qhäftad
*020  $z9789187957659$qpdf
*035  $a(BOKR)9789187957659
*035  $a(SE-LIBR)21603108
*040  $aBOKR$bswe$erda$dS
*084  $a07$2kssb/8
*24510$aMarknadsmässig kurragömmalek? :$bbarn, unga och dold reklam /$cUlf Dalquist & Ingela Wadbring (red)
*260  $aGöteborg :$bNordicom,$c2017
*264 1$aGöteborg :$bNordicom,$c[2017]
*264 3$c2017
*300  $a83 s. :$bill.
*336  $btxt$2rdacontent
*337  $bn$2rdamedia
*338  $bnc$2rdacarrier
*653  $5Jon$aReklam
*653  $5Jon$aBarn
*653  $5Jon$aMarknadsföring via Internet
*7001 $0183302
*7001 $0224851
*7102 $aNordicom$4utgivare$0124720
*9001 $6700$aDahlquist, Ulf,$d1964-$uDalquist, Ulf,$d1964-
*9102 $6710$aNordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning$uNordicom
*9102 $6710$aNordiska dokumentationscentralen för masskommunikationsforskning$uNordicom
*9102 $6710$aGöteborgs universitet.$bNORDICOM$uNordicom
*9102 $6710$aNordic Documentation Center for Mass Communication Research$uNordicom
*9102 $6710$aNordicom-Sverige$uNordicom
*9102 $6710$aNordic Information Centre for Media and Communication Research$uNordicom
*9102 $6710$aNordisk dokumentationscentral for massekommunikationsforskning$uNordicom
*9102 $6710$aNordisk netværk for forskeruddannelse i medier og kommunikation$uNordicom
*950  $6650$aReklam och barn$uBarn och reklam
*950  $6650$aReklam$wg$uBarn och reklam
*950  $6650$aBarn och tv-reklam$wh$uBarn och reklam
*950  $6650$aBarn i reklamen$uBarn och reklam
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Barn och unga befinner sig online en stor del av sin vakna tid. En del av innehållet de konsumerar väljer de inte själva - till exempel marknadsföring. Genom adblockers är det möjligt att undvika den traditionella reklamen, vilket gör att allt fler företag istället satsar på dold marknadsföring. Inte minst så kallade social influencers har blivit viktiga personer när företag vill sprida reklam för produkter eller tjänster. Det blir en slags kurragömmalek där det inte alltid är lätt att hitta det som är gömt. Lagstiftningen är dock tydlig i frågan: Dold marknadsföring är förbjuden, och reklam riktad till barn får inte innehålla uppmaning till köp. I en internationaliserad värld är det emellertid svårt att upprätthålla ett nationellt förbud. Exempelvis Youtube lyder inte under svenska lagar. I boken diskuteras dold reklam utifrån flera olika perspektiv, och något som förenar skribenter med i övrigt motstridiga intressen är en önskan om moderniserade och tydliga regler i frågan.

Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt Nordisk kulturkontakt / Pohjoismainen kultuuripiste 07