Personnamn
Titel och upphov
Utgivning, distribution etc.
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
Upplaga
Fysisk beskrivning
Term
ISBN
*000 am
*00121982
*008211210||||||||| ||||e| |||| 0| ||
*020 $a91-44-03537-3
*035 $a13602
*041 $aswe
*084 $a86.11
*1001 $aNikolajeva, Maria
*24510$aBarnbokens byggklossar
*250 $andr upplgn$hBok
*260 $aLund$c2004
*300 $a299 s.
*650 $alitteraturvetenskap
*650 $abarnbok
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Barnbokens byggklossar undersöker berättartekniken i ett antal moderna och äldre barnböcker, de välkända verk som är de flitigast förekommande i den akademiska undervisningen och kan kallas ”den svenska barnlitterära kanon”. Hur har författaren lagt upp handlingen, personskildringen, berättarperspektivet och tidsrelationerna? Barnbokens byggklossar är det första verk som undersöker barnlitteraturen med den moderna narratologin som utgångspunkt. Dess teorier är ett gott redskap för att blottlägga de mönster i berättartekniken som skiljer barnboken från vuxenlitteraturen. Det visar sig till exempel att ett grepp som beskrivits som unikt för Marcel Proust tillhör de väletablerade i barnlitteraturen. Barnbokens byggklossar har blivit en hörnsten i undervisningen om barnlitteratur. Den här upplagan är väsentligt utvidgad med nya rön från barnlitteraturforskningen i Sverige och utomlands samt redogör för de viktigaste nya barnböckerna, inte minst fenomenet Harry Potter. Boken är avsedd för studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor samt för alla med intresse förbarnlitteratur. Andra upplagan